Back to top

Workshop

Workshop összefoglaló

Workshop célja

A XXI. századra jellemző elsöprő erejű technológiai fejlődés alapjaiban változtatta meg a világról alkotott képünket és gondolkodásunkat. Ehhez a fejlődéshez nem csak a társadalom egészének globálisan alkalmazkodnia kellett, ez alól pedig a mérnökszakmák sem kivételek. A XXI. századi kihívások XXI. századi megoldásokat követelnek, melyek az egyre komplexebb feladatok gyors és hatékony megoldását követelik. A már elérhető erőforrásokat (eddig meglévő programok, tervezőmérnökök, elérhető adathalmazok) felhasználva effektívebb, pontosabb, gyorsabb és fenntarthatóbb eredményeket tudunk elérni, ha a kihívásoknak megfelelő módon ötvözzük a már elérhető tervezői eljárásokat a rendelkezésünkre álló tapasztalatokkal és a különböző forrásokból származó megfigyelésekből (jelen esetben Waze adatokból) származó információkat. Ez az elképzelés hívta életre az ITrafficTools névre keresztelt tervezői software-t.

A kutatás eredményeinek gyakorlati felhasználáshoz elengedhetetlen fontosságú a modell eredményeinek széles körű szakmai elfogadtatása. Ennek érdekében a konferencia részvételeken túl egy széles körű szakmai fórumot tartottunk a 2024. január 31-én a Főmtervben. A szakmai fórum keretében a résztvevők (közútkezelők, város üzemeltetők, közlekedésszervezők, egyetemi oktatók és hallhatók) megoszthatták tapasztalataikat, új kutatási eredményeket és innovatív megoldásokat vitathattak meg. A fórum lehetőséget biztosított a szakértők közötti párbeszédre, a legjobb gyakorlatokról szóló eszmecserére és a közlekedéstervezési kihívásokra adott válaszok megfogalmazására.

A forgalomtechnika folyamatosan fejlődő tudományterület, s így a fórum elősegítette a tudás frissítését és a szakmai hálózatok bővítését, amelyek elengedhetetlenek a közlekedési rendszerek jövőbeni kihívásainak kezeléséhez. Az előadások a fenntartható közlekedéssel és a városi közlekedésirányítással kapcsolatos különböző kutatási és fejlesztési törekvésekről szóltak. Hangsúlyt kapott a digitális eszközök és szoftverek használata az adatelemzéshez, a forgalomirányítási feladatokhoz és a közlekedési rendszerek hatékonyságának javításához. A kutatás rávilágított az adatfúzió és a vizualizáció fontosságára is a közlekedési problémák azonosításában és kezelésében.

Előadások rövid tartalmi összefoglalója

Takács Miklós (közlekedéstervezési igazgató, FŐMTERV): A fenntartható közlekedésszervezés új eszköze
Takács Miklós előadásában a fenntartható közlekedés és a városi közlekedésirányítás területén végzett kutatási és fejlesztési erőfeszítések eredményeit tárgyalta. Kiemelte a digitális eszközök és szoftverek használatát az adatok elemzésében, a forgalomszervezési feladatok megkönnyítése és a közlekedési rendszerek hatékonyságának javítása érdekében. A kutatás során a különböző érdekelt felekkel való együttműködésre és innovatív megoldások megvalósítására került sor. Az eredmények között szerepel új szoftverkörnyezetek kifejlesztése, digitális adatfeldolgozási módszerek bevezetése és jelentős üzleti eredmények elérése. A dokumentum a publikációkkal, konferencia-megjelenésekkel, kutatási órákkal és ipari kapcsolatokkal kapcsolatos számszerű adatokat is bemutat, kiemelve a kutatási és fejlesztési tevékenységek hatását.

Az előadás kulcsüzenetei: új kompetenciák, innováció, hazai és nemzetközi eredmények

Dr. Berki Zsolt (irodavezető/projektvezető, FŐMTERV): A közlekedési modellezés változása
Berki Zsolt a forgalomtechnikai tervezés nemzetközi trendjeinek összefoglalásából vezette le a kutatás újdonságait, valamint a kifejlesztett tervezőeszköz logikai és funkcionális modelljét. Kiemelte az modelleszköz főbb elemei közül az innovációs újdonságokat tartalmazó összetevőket, mint a közlekedéspolitikai és értékelési eszköztár, illetve az automatizált döntéstámogató rendszerkomponens. A kutatás új eredményeit a kihívások mentén mutatta be, s így a gyakorlati problémákra adott megoldások segítségével szemléltette a projekt összetettségét és eredményeit.

Az előadás kulcsüzenetei: logikai és funkcionális modell, gyakorlatorientált innovációk

Dr. Tettamanti Tamás (egyetemi docens, BME): A kutatás-fejlesztésről
Tettamanti Tamás a városi forgalomirányítás területén végzett kutatásokat és fejlesztéseket tárgyalta, a digitálisan összekapcsolt adatforrásokon alapuló adaptív rendszer fejlesztésére összpontosítva. Hangsúlyozta a különböző adatfolyamok integrálásának fontosságát egy dinamikus és adaptív forgalomirányítási rendszer létrehozása érdekében mely alkalmas a közlekedéspolitikai és infrastrukturális beavatkozásokkal kapcsolatos döntéshozatal támogatására. Az előadás gerincét egy lépésről lépésre haladó ún. "Journey Map" ("Útitérkép") adta, mely a kutatói megközelítést vázolta fel a forgalmi torlódási pontok azonosítására, elemzésére és beavatkozási javaslatok kidolgozására. Kiemelte továbbá a fejlett forgalmi modellezési és szimulációs eszközök, például a VISUM használatát a beavatkozások hatékonyságának tesztelésére és ellenőrzésére. Ezenfelül bemutatta az általuk kifejlesztett forgalom becslési algoritmust, amely alkalmas az ún. „úszókocsis” adatok (FCD) alapján a forgalom nagyságának előrejelzésére.

Az előadás kulcsüzenetei: "Journey Map" ("Útitérkép") kidolgozása a forgalmi torlódási pontok azonosítására, elemzésére és beavatkozási javaslatok generálására

Pakucs András (ügyvezető, Innostart) és Bartalos Gábor (fejlesztőmérnök, Innostart): Trafmine
Pakucs András elmondta, hogy a Waze adatok gyűjtése és primer feldolgozása mára önálló iparággá nőtte ki magát, melynek egyik élenjáró, magyarországi képviselője az Innostart Kft. Az általuk fejlesztett Trafmine adatvizualizációs rendszert a világ 140 országában használják. Az alapkoncepció ismertetése után az elérhető eszköztárak képességeit felhasználói eseteken keresztül szemléltette a részvevők számára. Bartalos Gábor, az Innostart fejlesztője bemutatta azokat a fejlesztési elemeket, melyek segítségével a Trafmine-ból, az ITrafficTools-ban elérhető valós idejű bemenő adatok biztosítása érdekében és a közbenső kutatási hipotézisek vizsgálatának támogatására, adatlekérdező és matematikai-statisztikai elemző eszköztár készült. Az egyik legfontosabb kutatási előrelépés volt a BME és a FŐMTERV iránymutatásai alapján az OpenStreetMap, nyílt forráskódú térkép adataival elkészített adatfúzió; illetve az alapján a forgalomtechnikai elemzésekhez szükséges térbeni felbontás megvalósítása és forgalomtechnikai állapotjellemzők felhasználhatóságának megteremtése az elemző eszközök számára. Az elemző eszköztár annyira jól sikerült, hogy a napi munka támogatására a fejlesztést elérhetővé tettük az ITrafficTools felhasználói számára is.

Az előadás kulcsüzenetei: valós idejű Waze adat, matematikai-statisztikai elemző eszköztár, OpenStreetMap adatfúzió

Bordás Renáta (tervező/projekt koordinátor, FŐMTERV): Koncepció megvalósítása
Bordás Renáta előadásában a projekt keretében kifejlesztett, a fenntartható közlekedésirányítás új eszközének megvalósítását tárgyalta. Az adatvezérelt tervezés és az arra alapozott beavatkozási logikával lehetővé váló döntéstámogatás új irányokat nyit a napi munkavégzés minőségének emelésében, melyet az eszköz a felhasználóknak a folyamatba bevonásával ér el. Előadásában külön is hangsúlyozta az adatfúzió és a vizualizáció fontosságát a közlekedési problémák azonosításában és kezelésében. A rendszer képességeit bemutató előadásában szemléltette, hogy miként valósítható meg a döntéstámogatás az adatelemzésen alapuló beavatkozási ajánlások révén. A felajánlott beavatkozások hatékonyágának meghatározása, az értékelési és a hatásvizsgálati eszköztárakban kódolt, élenjáró módszertanok alapján, vizualizációs eszközökkel támogatva történik. Az ITrafficTools esetében a hangsúly a forgalomirányításon, az események hatásvizsgálatán és a közlekedési beavatkozások döntéstámogató rendszerén van. Az előadás záró részében olyan, valós felhasználói eseteket (use case) mutatott be, melyek segítségével az eszköz működése és hatékonysága a meghívottak számára kézzelfoghatóvá vált.

Az előadás kulcsüzenetei: ITrafficTools funkciói és kiemelt felhasználói szemléltető példák

Dr. Monigl János (szakfőmérnök, FŐMTERV): Közlekedéspolitikai eszköztár és lehetőségei az ITrafficTools rendszerben
Monigl János a tudományos akadémiai munkásságából vezette le a résztvevők számára az ITrafficTools-ba épített közlekedéspolitikai eszköztár jelentőségét, lehatárolását és fontosabb képességeit. Az előadásában a közlekedési infrastruktúrával, a szakpolitikai elemzéssel és a várostervezéssel kapcsolatos különböző szempontokat tárgyalt. Külön kitért az ITrafficTools rendszer használatára a forgalomirányítás és a szakpolitikai elemzés területén. Kiemelte az érdekelt felek bevonásának fontosságát a közlekedéstervezésben, és hangsúlyozta a fenntartható közlekedési megoldások szükségességét, melynek kapcsán rávilágított a modellalapú eszközök szerepére is a közlekedési minták elemzésében és a különböző szakpolitikai beavatkozások hatásainak értékelésében. Összességében az előadás betekintést nyújtott abba, hogy az ITrafficTools rendszer hogyan használható fel a közlekedési igények kielégítésére vonatkozó vizsgálatokban, az infrastruktúra fejlesztésére és a városi területek elérhetőségének javítására.

Az előadás kulcsüzenetei: Az érdekelt felek bevonásának és a modelleszközök alkalmazásának fontossága a közlekedéstervezésben, ITrafficTools használata a közlekedési igények kielégítésére vonatkozó vizsgálatokban

Dr. Kisgyörgy Lajos (egyetemi docens, BME): A zavarterjedési modell
Kisgyörgy Lajos a kutatási rész központi elemének számító zavarterjedési és előrejelzési modelljének közérthető elméleti és gyakorlati bemutatására vállalkozott. Előadásában a forgalmi torlódások kezelésének különböző aspektusait tárgyalta, beleértve a kritikus útszakaszokon a torlódások csökkentését célzó beavatkozásokat. Olyan témákkal foglalkozott, mint a torlódások feloldása, a beavatkozási területek meghatározása és a torlódások terjedésének dinamikája az úthálózaton belül. A kutatási eredmények tekintetében külön hangsúlyozta az útszakaszok forgalmi viszonyai között kialakuló ok-okozati és hatás-kapcsolatok megértésének fontosságát a torlódások hatékony kezelése érdekében. A fenntartható közlekedési szabályozás szellemiségével összhangban tárgyalta a kapacitáscsökkentési és beavatkozási stratégiák jelentőségét a torlódások enyhítésében. Előadása betekintést nyújtott a forgalomirányítási modellekbe, a torlódások dinamikájába és a beavatkozásoknak az úthálózaton belüli forgalomáramlásra gyakorolt hatásaiba. Külön kiemelte, hogy a zavarterjedési modell képes a kvázi (kis időscsúszással érkező) valós idejű adatok fogadására és rövid válaszidejű szimuláció futtatására is, így a forgalomirányító szoftverekben közvetlen programalkotás támogatására is használható.

Az előadás kulcsüzenetei: ok-okozati kapcsolatok, zavarterjedési modell, valós idejű szimuláció

Telek Jázmin (Product Owner, Zoosh): ITrafficTools Szoftvermegoldás
Telek Jázmin az ITrafficTools fejlesztését végző cég ProductOwner-e (termékgazdája) ismertette a fejlesztés főbb jellemzőit, a felhasználói igények minél széleskörűbb és adaptív módon továbbfejleszthető megvalósítása érdekében végzett szoftvertervezői és fejlesztői munka eredményét. Ismertette, hogy a projektünk eredményeként létrehoztak egy böngészőből elérhető felhő alapú webes alkalmazást, mely magyar és angol nyelven is használható. Előadásában két lényegi fejlesztési komponenst emelt ki: az adminisztrációs rendszert és a térképkezelésért felelős motort. Az előbbi a felhasználók számára lehetővé teszi az ellenőrzött hozzáférésen túlmenően a saját munkakörnyezet kialakítását és belső projektek kezelését, míg a térkép a vizualizációk mellett a forgalomtechnikai beavatkozások kiválasztása és testreszabása mellett az eredménykommunikációs felületet is biztosítja.

Az előadás kulcsüzenetei: felhő alapú webes alkalmazás, fejlett adminisztrációs és térképi felület

Dohány Máté (irányító tervező, FŐMTERV): Greenwave modul
Dohány Máté a fórum záróblokkjában a szoftver gyakorlati bemutatására helyezte a hangsúlyt és az általa megtervezett és menedzselt forgalomtechnikai eszköz révén elérhető zöldhullám (összehangolt jelzőlámpa működés) tervező eszköz működését szemléltette a hallgatóság számára. Az előadás első része prezentáció alapú volt, mely elsősorban a részletes bemutatásra koncentrált, míg a második részben gyakorlati bemutatóval demonstrálta az eszköz működését.

Az előadás kulcsüzenetei: gyakorlati hasznosíthatóság, fejlett problémamegoldó eszközkészlet

Dr. Varga Balázs (tudományos munkatárs, BME): A Shockwave Profile Modell alkalmazása mezoszkopikus forgalommodellezéshez
Varga Balázs fő kutatási terültén, a lökéshullám modellen alapuló eszköz működését szemléltette, Dohány Mátéhoz hasonlóan, elméleti és gyakorlati részre bontva a bemutatóját. A rövid elméleti bevezető után valós helyszíni adatok felhasználásával vonta be a hallgatóságot az eszköz által biztosított összefüggésvizsgálat rejtelmeibe. Előadását az eredmények látványos, videóként is elérhető vizualizációjával zárta.
Az előadás kulcsüzenetei: lökéshullám modell, deep-understanding


Tekintse meg a workshopon készült képeket