A Közlekedési Tagozat
Vasúti Szakosztálya 2013.május 7-én-én a FÖMTERV Zrt. Tanácstermében (Budapest II. Lövőház u.37.) 10.00 órai kezdettel
"Különleges vasutak (fogaskerekű, zöld pálya) tervezése" c. szakmai napot szervezett. A szakmai nap résztvevőit Rege Béla, a Vasúti Szakosztály elnökhelyettese köszöntötte. A levezető elnök Suteu Edith, FÖMTERV team vezetője volt, aki a szakmai nap programját összeállította és a szervezést lebonyolította. A rendezvénynek 88 regisztrált résztvevője volt, amelyen 4 előadás hangzott el.
Kecskés Katalin közlekedésmérnök, önálló tervező, FÖMTERV: "A Svábhegyi fogaskerekű vasút bővítése" c. előadásában a BKK megrendelésére készült tanulmánytervet ismertette. A jelenleg üzemelő fogaskerekű vasúton teljes felújításra van szükség és ezzel kapcsolatban merült fel a meghosszabbítás tervezése a Széll Kálmán tér felé a meglévő vágányokba való bekötéssel illetve a Normafa irányában új vágány építésével. A cél a jelenleg közlekedő 21 autóbusz környezetbarát közlekedéssel való részleges kiváltása illetve a Gyermekvasúttal való kapcsolat kialakítása. A meghosszabbítás adhéziós pályával valósulna meg. A tervezett sebességek: hegymenetben 40 km/h, völgymenetben 30 km/h, adhéziós szakaszon 60 km/h. Új fogasléces meghajtást terveznek, amely a sínkorona szintjénél magasabb, ezért a szintben közúti átjárókat ki kell küszöbölni, vagy különleges megoldást kell alkalmazni az alacsony karosszériájú közúti járművek sérüléseinek elkerülése érdekében. A jelenleg üzemelő járművek elavultak, az új járművek alacsony padlómagasságú légkondicionált kivitelben készülnek. A meghosszabbítás három változatban került kidolgozásra: a Normafa parkolóig,a Normafa utcáig illetve a Normafa buszfordulóig. Mindegyik változat megvalósítható,nincs sem területi, sem műszaki akadálya. Természetesen a leghosszabb változat volna célszerű, de mindegyik alternatíva megépíthető..
Csajbók Róbert közlekedésmérnök, beosztott tervező, FÖMTERV: "A Svábhegyi fogaskerekű vasút –menetrend és energetikai vizsgálat " c. előadásában elmondta, hogy a jelenlegi vasútüzem utasforgalma hétköznapokon 1.500-2.000 fő/nap, hétvégeken 4.000 fő/nap., a járat-sűrűség hétköznapokon 20 perc, hétvégeken 12-14 perc. A korszerűsítés után hétköznapokon 6.000 - 7.000 fő/nap, hétvégeken 9.000 - 10.000 fő/nap utasforgalommal számolnak, a járat-sűrűség 7,5 -10 perc lesz. A járat-sűrűségi idő csökkentését a biztosító berendezés korszerűsítésével érik el, az egyvágányú szakaszokon az egymással szemben haladó járművek kerülés céljából, megállás nélkül behaladhatnak a megállókba. A járműveken 80 ülőhely és 100 állóhelyet terveznek. A vonalhálózatra menetrendet készítettek, illetve energetikai szimulációt készítettek az energiaellátásra vonatkozóan. A táphálózatot két feszültségszintre célszerű választani a járművet, a mert a villamossal közös szakaszon 600, azon felül 1500 V feszültségszint volna optimális a kábelkeresztmetszetek számításánál. A jelenlegi áramátalakítót fel kell újítani, illetve a változatok függvényében esetleg egy konténer áramátalakító elhelyezése is szükségessé válhat. A felsővezeték hálózatra több változatot vizsgáltak, a hosszláncos és a lightrail rendszer is szerepel a tervben.
Nagy Éva építőmérnök, önálló tervező, FÖMTERV: "Füves pályák tervezése" c. előadásában elmondta, hogy a füves felépítmény épülhet élőfüves illetve műfüves burkolattal. Magyarországon 4 nagyvárosban van füves pálya, Szegeden füves, Miskolcon, Debrecenben és Budapesten műfüves vágányok épültek. Debrecenben a városi villamoshálózat fejlesztése (2-es villamos) projekt keretében terveztek fűburkolatú felépítményt.
A füves pálya tervezésekor célszerű vizsgálatot végezni a helyszín, közúti forgalom, járművek és a környezet figyelembe vételével. Célszerű, hogy a pálya a közúttól kiemelt szegéllyel vagy min. 0,5 m széles szigettel elválasztott legyen. A füves burkolatot rendszeresen tisztítani kell, így lehetőség szerint kerülni kell a homokszórást, ellenkező esetben nagyobb karbantartással kell számolni. A vasúti felépítmény sínjei vályús, vagy Vignol sínek, amelyeket általában vasbeton hosszgerenda támaszt alá, azonban léteznek vasbetonlemezes megoldások is.
A füves pálya locsolása történhet beépített vagy kézi locsoló berendezéssel, a vizet szivárgóval el kell vezetni.
A hagyományos zöld fű vágását végezhetik speciális járművel, illetve kis súlyú fűnyíróval is.
A műfű élettartama kb. 10 év, ezután a műfűszőnyeget eltávolítva új műfű szőnyeget kell fektetni. A füves vágányberuházási költsége nagyobb, mint a hagyományos (vasbetonaljas) vágányé. A karbantartásra nagyobb gondot kell fordítani. A fűburkolat alkalmazását különleges igények (környezetvédelem, esztétika) indokolják
Nico Liesenfeld projektmanager, Hannig & Kahl cég : "LED-es fényszalag alkalmazási területei a biztonságos közlekedéshez" c. előadásában a vasúti létesítményeknél a tűzveszély jelzésére, vonatoknak a peronokra való beállási helyének jelzésére, valamint az alagutak korlátozott világítására szolgáló fényszalagok működését és vezérlési módszereit ismertette.
Az előadások után a jelenlévők az előadóknak számos kérdést tettek fel. Különösen a fogaskerekű vasút bővítése és felújításával kapcsolatban alakult ki élénk konzultáció. A résztvevők között tervezők, kivitelezők, üzemeltetők képviselői voltak és a nagy érdeklődést mutatja az a tény, hogy nemcsak kamarai tagok voltak jelen a rendezvényen. A fiatal előadók jól felkészültek és minden lámpaláz nélkül tartották meg színvonalas előadásukat.