Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia

muszaki_adatok_cim

Műszaki adatok

Szakágak

forgalomtechnika
vasút és felsővezeték tervezés

Megbízó

Innovációs és Technológiai Minisztérium

Tervezés értéke

89,00 millió Ft

Teljesítés éve

2021

Budapest mind országos, mind európai léptékben jelentős vasúti csomópont. Érintett az ország legjelentősebb mértékű elővárosi forgalmában, a hazai távolsági vasúti személyforgalom nagy részében, ezen felül áthalad rajta mindhárom, hazánkat érintő transzeurópai közlekedési törzshálózati folyosó (TEN-T folyosók) és úgyszintén mindhárom Magyarországot érintő vasúti árufuvarozási folyosó (RFC). A budapesti vasúti csomópont jelenleg az áteresztőképessége határán mozog, és a legnagyobb problémát a dunai keresztezés kapacitáshiánya jelenti.
A megoldáshoz vezető út első lépéseként kezdődött meg a Budapest Vasúti Stratégia kidolgozása, amely a jelenlegi helyzet értékelése alapján javaslatot tesz olyan intézkedésekre, amelyek oldják az említett kapacitáskorlátot, növelik a vasúti szolgáltatás színvonalát és hatékonyságát, pozitív hatásai pedig a távolsági és a nemzetközi forgalomban is érezhetőek lesznek. A stratégia készítése során több lépésben széleskörű társadalmi egyeztetés történt, amelynek eredményei beépültek a stratégiába.
Az elkészült stratégia meghatározza a beavatkozások célját és intézkedéseket fogalmaz meg, amelyek alapján a későbbiekben azonosíthatók lesznek a jövőbeni fejlesztési projektek és intézményi változtatási igények. A stratégia hatása az elővárosi térséget is érinti és számos intézkedést tartalmaz az elővárosi vasútvonalakra is, ezért az elnevezése Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiára (BAVS) változott.
A Stratégia első része bemutatta Budapest hálózati szerepét és a kulcsproblémákat. A vasúti forgalom és a hálózati szerkezet főbb jellemvonásai mellett ismertette a Duna-keresztezés kapacitáshiányának és a csomópont átjárhatóságának problémáját, bemutatta a stratégia-alkotás főbb lépéseit, valamint a projekt célját és a társadalmasítás folyamatát. A széles szakmai és társadalmi közvélemény bevonása mellett született a SWOT elemzés, melyek verifikálásával állt elő a Stratégia célrendszere.
A célrendszerhez kötődő vízió értékelések alapján összességében megállapítható volt, hogy a hosszútávon, optimális szabályozási környezetben és megfelelő szolgáltatás mellett megjelenő személy és teherforgalmat a Déli pályaudvar térségét a Nyugati pályaudvarral összekötő vasút alagút kiépítése szolgálja legjobban. Az alagút igen jelentős átrendeződést hozna a város kötöttpályás kínálati szerkezetébe, és már a mai keresletet is ez a megoldás elégítené ki optimálisan egy megnövelt szolgáltatási szinten.
A Stratégia az intézkedéseket a tudatos építkezés jegyében, az üzemeltetési koncepcióból levezetve határozta meg az elkövetkezendő 30 évre előre tekintve.

A FŐMTERV a Stratégia Konzorcium tagjaként volt a vizsgálati rendszer kialakítása és módszertani megalapozásában való közreműködésen túl az utas- és teher(áru)forgalom elemzésért, a kereslet előrejelzésért. Kínálati oldalon a vasúti infrastruktúra és forgalmi-üzemi terület teljes egészében a cég feladata volt. A lehetséges beavatkozások meghatározásában való együttműködésen túl az intézkedések költségbecslése, forgalmi modellezés és értékelése is a cég feladata volt.