muszaki_adatok_cim
Műszaki adatok
Szakágak
Megbízó
Beruházás értéke
Tervezés értéke
Teljesítés éve
Kivitelezés éve
Az M1 Millenniumi Földalatti Vasút a kontinens első földalatti vasútja 1896 óta szállítja az utasokat. Járművei az 1973-as korszerűsítés óta futnak, elérve végső életciklusukat. A pályát és az állomásokat 1995-ben újították fel műemléki gondossággal, melynek köszönhetően a vonal megfelelően üzemel, de a mai kor igényei a világörökségi védettségű létesítményt is újabb követelmények elé állították.
A BKK megrendelésére készített Megvalósíthatósági Tanulmány célja a járműcseréhez kapcsolódó olyan komplex fejlesztési javaslat összeállítása volt, melynek eredményeképpen a millenniumi idők meghatározó közlekedési létesítménye továbbra is a főváros hatékony, korszerű, az európai normáknak megfelelő eszközeként szolgálhatja az elkövetkező évszázadot. A világ élvonalába tartozó közlekedési megoldások - mint az akadálymentes kapcsolatok, a komfortos jármű, a jó átszállási kapcsolatok - kialakítása mellett a világörökségi területen az épített környezet védelme, a műemléki peronok megőrzése volt a legfontosabb cél. Vonalhosszabbítás esetén a területfejlesztési, környezetvédelmi szempontok érvényesítését, közlekedési hasznokon felül pedig az épített környezet értékeinek növelését tekintettük kiemelt feladatnak. A munkát építész, környezetvédelmi és gazdasági szakemberek közreműködésével végeztük el.
A TERVEZÉSI FELADATOK:
- Döntés előkészítő tanulmány
- Előzetes régészeti dokumentáció, kulturális örökségi vizsgálat
- Műszaki tanulmány
- Részletes megvalósíthatósági tanulmány
A DÖNTÉSELŐKÉSZÍTŐ TANULMÁNYBAN VIZSGÁLT MEGHOSSZABBÍTÁSI VÁLTOZATOK:
- az M3 szervizútja mentén haladó,
- Rákosrendező területén kialakítandó,
- Zugló egyik fő csomópontját, a Nagy Lajos király – Erzsébet királyné út találkozását elérő.
Területfejlesztést csak a rákosrendezői változat hozhat, viszont a közeljövőben való megvalósítás esetén ennek hatását felülírja a közlekedési hasznokból származó előny, így az M3 autópálya melletti meghosszabbítási változat került továbbtervezésre.
A BERUHÁZÁS ELEMEI:
A meglévő vonal fejlesztése:
- A megállók akadálymentesítése, liftek, új kijáratok létesítése
- A megállók korszerűsítése: új utas tájékoztatási rendszer, jegy automaták létesítése
- A vonali és járműtelepi biztosítóberendezés, energiaellátás korszerűsítése
- A járműtelep korszerűsítése az új járművekhez szükséges technológiának megfelelően
- Az átszállási kapcsolatok növelése: a Hungária körútnál új megálló kiépítése az 1-es villamossal való kapcsolat biztosítására
- Muzeális jármű esetenkénti forgalomba állításához vágánykapcsolat létesítése
A vonal meghosszabbítása:
- A vonal nyugati irányban történő meghosszabbítása a Vigadó térig, új végállomás kialakításával, a 2-es villamossal, és a dunai hajójáratokkal való átszálló kapcsolat biztosítására
- A vonal észak-keleti irányban történő meghosszabbítása két ütemben, a Kassai térig, majd a Körvasút Marcheggi hídjáig, összesen 6 új megálló kiépítésével, a Mexikói úti végállomás megállóként új helyen való átépítésével, részben felszíni vonalvezetéssel
- A Kassai térnél átszálló kapcsolat létesítése a meghosszabbított 3-as villamossal
- P+R parkoló kialakítása a Marcheggi hídnál
Új járművek:
- Az alagút nem szabványos mérete miatt csak ide kifejlesztett jármű beszerzéséről lehet szó: a javasolt új jármű egyterű, öt kocsi szerelvényből álló, végig átjárható, felszíni közlekedésre alkalmas, klimatizált utastérrel rendelkező, korszerű jegy- és utastájékoztatási rendszerekkel ellátott, fékezési energia visszatáplálásra alkalmas szerelvény. Megengedett üzemi sebessége 50 km/h. A szerelvény teljes hossza 34.900 mm, 4,5 m-rel hosszabb a jelenleginél. A szerelvény 6 ajtós, a nettó utastérhossz 27.800 mm-re növekszik. (Ma ez 21.390 mm). A megnövekedett utastérben 205 fő a teljes befogadóképesség, 27 %-os növekedést jelent. 50 ülőhely áll rendelkezésre és 4 mozgáskorlátozott kerekesszék helyezhető el. A járműbeszerzés külön projektként lesz kezelve.
A BERUHÁZÁS ELVÁRT EREDMÉNYE:
A tervezett fejlesztésekkel a Belvárosból induló, fő turisztikai tengelye mentén a külső kerületeket elérő, a közösségi közlekedési hálózat elemeivel kapcsolatot teremtő, a Körvasútig meghosszabbított új Millenniumi Földalatti Vasút az 1896-ban létrehozott, és korszerűsítései során megtartott értékeit megőrizve képes teljesíteni a XXI. század elvárásait. Új, korszerű járműveivel, akadálymentesen megközelíthető állomásaival, a város meghatározó villamos vonalait felfűző átszállási lehetőségeivel olyan új utazóközönséget is szolgálhat, akik eddig „csak” a turisztikai attrakciót látták a millenniumi évforduló óta kiszámítható megbízhatósággal teljesítő közlekedési létesítményben.