• 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN

Az M1 Millenniumi Földalatti Vasút rekonstrukciójának és meghosszabbításának megvalósíthatósági tanulmánya

muszaki_adatok_cim

Műszaki adatok

Szakágak

úttervezés
forgalomtechnika
vasút és felsővezeték tervezés
közműtervezés
villamos és gépész tervezés
híd- és szerkezettervezés
geotechnika

Megbízó

BKK Zrt.

Beruházás értéke

28 806,90 millió Ft

Tervezés értéke

376,90 millió Ft

Teljesítés éve

2013 - 2015

Kivitelezés éve

2017 - 2022

Az M1 Millenniumi Földalatti Vasút a kontinens első földalatti vasútja 1896 óta szállítja az utasokat. Járművei az 1973-as korszerűsítés óta futnak, elérve végső életciklusukat. A pályát és az állomásokat 1995-ben újították fel műemléki gondossággal, melynek köszönhetően a vonal megfelelően üzemel, de a mai kor igényei a világörökségi védettségű létesítményt is újabb követelmények elé állították.
A BKK megrendelésére készített Megvalósíthatósági Tanulmány célja a járműcseréhez kapcsolódó olyan komplex fejlesztési javaslat összeállítása volt, melynek eredményeképpen a millenniumi idők meghatározó közlekedési létesítménye továbbra is a főváros hatékony, korszerű, az európai normáknak megfelelő eszközeként szolgálhatja az elkövetkező évszázadot. A világ élvonalába tartozó közlekedési megoldások - mint az akadálymentes kapcsolatok, a komfortos jármű, a jó átszállási kapcsolatok - kialakítása mellett a világörökségi területen az épített környezet védelme, a műemléki peronok megőrzése volt a legfontosabb cél. Vonalhosszabbítás esetén a területfejlesztési, környezetvédelmi szempontok érvényesítését, közlekedési hasznokon felül pedig az épített környezet értékeinek növelését tekintettük kiemelt feladatnak. A munkát építész, környezetvédelmi és gazdasági szakemberek közreműködésével végeztük el.

A TERVEZÉSI FELADATOK:

  • Döntés előkészítő tanulmány
  • Előzetes régészeti dokumentáció, kulturális örökségi vizsgálat
  • Műszaki tanulmány
  • Részletes megvalósíthatósági tanulmány

A DÖNTÉSELŐKÉSZÍTŐ TANULMÁNYBAN VIZSGÁLT MEGHOSSZABBÍTÁSI VÁLTOZATOK:

  • az M3 szervizútja mentén haladó,
  • Rákosrendező területén kialakítandó,
  • Zugló egyik fő csomópontját, a Nagy Lajos király – Erzsébet királyné út találkozását elérő.

Területfejlesztést csak a rákosrendezői változat hozhat, viszont a közeljövőben való megvalósítás esetén ennek hatását felülírja a közlekedési hasznokból származó előny, így az M3 autópálya melletti meghosszabbítási változat került továbbtervezésre.

A BERUHÁZÁS ELEMEI:
A meglévő vonal fejlesztése:

  • A megállók akadálymentesítése, liftek, új kijáratok létesítése
  • A megállók korszerűsítése: új utas tájékoztatási rendszer, jegy automaták létesítése
  • A vonali és járműtelepi biztosítóberendezés, energiaellátás korszerűsítése 
  • A járműtelep korszerűsítése az új járművekhez szükséges technológiának megfelelően
  • Az átszállási kapcsolatok növelése: a Hungária körútnál új megálló kiépítése az 1-es villamossal való kapcsolat biztosítására
  • Muzeális jármű esetenkénti forgalomba állításához vágánykapcsolat létesítése

A vonal meghosszabbítása:

  • A vonal nyugati irányban történő meghosszabbítása a Vigadó térig, új végállomás kialakításával, a 2-es villamossal, és a dunai hajójáratokkal való átszálló kapcsolat biztosítására
  • A vonal észak-keleti irányban történő meghosszabbítása két ütemben, a Kassai térig, majd a Körvasút Marcheggi hídjáig, összesen 6 új megálló kiépítésével, a Mexikói úti végállomás megállóként új helyen való átépítésével, részben felszíni vonalvezetéssel
  • A Kassai térnél átszálló kapcsolat létesítése a meghosszabbított 3-as villamossal
  • P+R parkoló kialakítása a Marcheggi hídnál

Új járművek:

  • Az alagút nem szabványos mérete miatt csak ide kifejlesztett jármű beszerzéséről lehet szó: a javasolt új jármű egyterű, öt kocsi szerelvényből álló, végig átjárható, felszíni közlekedésre alkalmas, klimatizált utastérrel rendelkező, korszerű jegy- és utastájékoztatási rendszerekkel ellátott, fékezési energia visszatáplálásra alkalmas szerelvény. Megengedett üzemi sebessége 50 km/h. A szerelvény teljes hossza 34.900 mm, 4,5 m-rel hosszabb a jelenleginél. A szerelvény 6 ajtós, a nettó utastérhossz 27.800 mm-re növekszik. (Ma ez 21.390 mm). A megnövekedett utastérben 205 fő a teljes befogadóképesség, 27 %-os növekedést jelent. 50 ülőhely áll rendelkezésre és 4 mozgáskorlátozott kerekesszék helyezhető el. A járműbeszerzés külön projektként lesz kezelve.

A BERUHÁZÁS ELVÁRT EREDMÉNYE:
A tervezett fejlesztésekkel a Belvárosból induló, fő turisztikai tengelye mentén a külső kerületeket elérő, a közösségi közlekedési hálózat elemeivel kapcsolatot teremtő, a Körvasútig meghosszabbított új Millenniumi Földalatti Vasút az 1896-ban létrehozott, és korszerűsítései során megtartott értékeit megőrizve képes teljesíteni a XXI. század elvárásait. Új, korszerű járműveivel, akadálymentesen megközelíthető állomásaival, a város meghatározó villamos vonalait felfűző átszállási lehetőségeivel olyan új utazóközönséget is szolgálhat, akik eddig „csak” a turisztikai attrakciót látták a millenniumi évforduló óta kiszámítható megbízhatósággal teljesítő közlekedési létesítményben.